/DENIK.CZ/ – Poslední roky jsou divácky stále populárnější nejrůznější závody netradičních plavidlech. Tisíce lidí na Frýdecko-Místecku má například ještě v čerstvé paměti čtvrtý ročník Baškohrátek na přehradě Baška. Mezi soutěžícími týmy se na druhém místě umístil i domácí tým Aqua GP.

Na hladinu přehrady spustili žlutou formuli ovládanou dvoučlennou posádkou. Jeden člen týmu „šlapal vodu" a druhý řídil. Formule, narozdíl od mnoha jiných týmů, úspěšně doplula až do cíle. „Nápad zúčastnit se Baškohrátek s netradičním plavidlem dostal kamarád, který se ale nakonec závodu nezúčastnil. Původně jsme chtěli jet na něčem, čemu se říká podmořské hovno – ti, kdo rádi šnorchlují, to znají – a jezdec na něm by seděl coby moucha. Spousta lidí by to ale asi nepochopila, tak jsme nakonec raději zvolili umírněnější formuli," smáli se sedmnáctiletí hoši z posádky Aqua GP Tomáš Pasterňák z Kunčiček u Bašky a Lukáš Klus z Hodoňovic. Dodali, že jsou jinak velcí fandové Formule 1, proto si takovéto vozidlo vyrobili i pro sebe.

Přípravy plavidla ale rozhodně nebyly nijak jednoduché. „Závodu netradičních plavidel jsme se chtěli zúčastnit už vloni, ale to nakonec nevyšlo. Takže jsme plány o rok posunuli. Aspoň jsme měli čas se důkladně připravit," pokrčili rameny. Všechno začalo technickým výkresem. „Chodím na průmyslovku, takže to nebyl moc velký problém," pousmál se hlavní konstruktér plavidla Tomáš Pasterňák. „Naši formuli držely nad vodou PET láhve. Takže jsem vlastně celých 14 měsíců „petky" sbíral, pomáhala mi v tom celá rodina. Celkově jsme jich dali dohromady 270. Z nich jsme vytvořili kola a z dřevěných fošen pak hlavní konstrukci. Karoserie byla papindeklová a všechno jsme zpevnili stahovací fólií," popsal mladý konstruktér. „Hodně mi s tím pomohl i taťka," připomenul. Plavidlo však mělo i svůj vlastní „motor" v podobě hřídele s lopatkami na živý pohon. „Právě svaření hřídele byl úkol pro mého taťku, s tím bych si asi sám neporadil," usmíval se Tomáš.

„Nezdá se to, ale celé plavidlo nakonec vážilo přes sto kilo. Takže se jako ještě větší problém, než samotná stavba, ukázal jeho převoz na přehradu," pověděl druhý člen týmu Lukáš Klus. Hoši plavidlo přepravovali na ručním dvoukoláku. „Na cestě to ale bylo hodně široké a za mostem u nádraží jsme zavadili o zábradlí a upadla nám jedna náprava. Takže jsem musel zaběhnout asi tři kilometry zpátky domů pro hřebíky na opravu," popsal transport plavidla Lukáš Klus. „Na vodě jsme formuli neměli odzkoušenou, takže jsme měli trochu trému, abychom po spuštění na hladinu neklesli ke dnu. Upřímně řečeno jsme moc nevěřili, že by to mohlo plout. Čekali jsme spíše srandu – že se „utopíme". Ale všechno dobře dopadlo. Živému pohonu, tedy Lukášovi, sice nad hladinu vyčuhovala jen hlava, ale do cíle jsme dojeli. Udělalo nám to radost," smáli se hoši.

V divácké soutěži získali druhé místo za vítězným, neskutečně „vymazleným", Shrekem s Fionou na plavidlu Oslíkovi. Protože však tento tým získal zároveň i celkovou první cenu, skvělé ceny za vítězství v divácké soutěži – tedy víkendu ve Svobodných Heřmanicích se čtyřmi poznávacími ponory, se tento vítězný Shrekův tým vzdal ve prospěch posádky na druhém místě, kterou byl právě tým Aqua GP z Bašky. „Velice za to Shrekovi a Fioně děkujeme, udělalo nám to velikou radost. Potápění jsme si vždycky moc chtěli vyzkoušet," byli ze získané ceny nadšeni sedmnáctiletí Tomáš Pasterňák a Lukáš Klus.