cendaspolek-logoMasopust byl a pro lidi, převážně na vesnicích, oficiálním svátkem hodování, během kterého bylo třeba se dosyta najíst. Pak následoval dlouhý čtyřicetidenní půst až do Velikonoc, který končil Popeleční středou. Období Masopustu bylo vždy doprovázeno bujarým veselím, radostí, konala se zabíjačka, smažily se koblihy a nechyběl ani alkohol. Ne jinak tomu bylo i v Hodoňovicích o uplynulé sobotě. Hodinu po poledni se začínaly houfovat maškary na jednom konci vesnice, aby jí prošly masopustním průvodem.

 Mezi maskami samozřejmě nechyběl medvěd s medvědářem, velebný pán s kostelníkem, vlk, bába s nůší, cikánky, hrobník, zdravotník a jiné převleky. Celý průvod vedený žandárem, který chalupu od chalupy oznamoval, co se vlastně děje, se dal do kroku i tančení za doprovodu lidové muziky Huťařka U mnohých stavení už čekal hospodář s hospodyní, aby maškary občerstvil, nabídl koblihy, klobásy či nalil pálenky. Průvod uzavíral koňský povoz s „žebřiňákem“ – vozem, kde na slámě ležela zesnulá basička Barbora, kterou bylo třeba pochovat. Celý smuteční obřad proběhl na rynku před místním hostincem U Čendy, kde už na maškary čekaly asi dvě stovky zvědavých lidí plní očekávání, co se bude dít. Po smutečním pochodu a uložení basy Barbory na máry, začal smuteční obřad, za vydatné pomoci kostelníka, velebný pán. Připomenul klady zesnulé Barbory: „Dokázala vždy roztančit lidi při vesnických tancovačkách, držela muziku, byla veselá, rozuměla každé srandě a najednou stojíme u jejího hrobu, abychom ji uložili k věčnému spánku,“ – tolik z řeči faráře, kterého mistrně sehrál hodoňovický občan Aleš Ludvík. Maškary Barboru doprovodily až ke hrobu, který hrobař ještě stále kopal, kolem obíhala smrtka a čekala na svou oběť. „Ale co to? Najednou smrtka úplně opilá padá, skončila asi její moc. Basa Barbora tak ožila a my se proto můžeme ještě veselit při muzice na večerní tancovačce,“ – dodává s úsměvem Jaroslav Lička, jeden z mnoha bašských seniorů, který si hodoňovický Masopust nenechal ujít a přišel se podívat. Přítomní hosté se mohli občerstvit v místních krámcích – masném, kde se prodávaly zabíjačkové speciality, ve stánku s pečivem, s perníkem i medovinou. Nechyběla ani ukázka ručních pletených výrobků z proutí, či šperků.

I večer bylo veselo při tancovačce v sále U Čendy za hudební produkce skupiny Gracia, tanečních ukázkách dětských párů či orientálních tancích v provedení tanečnic Ajni a Ajši. Hodoňovicý Masopust jistě předčil očekávání pořadatelů, kterými byli místní Čendaspolek, fojt – hostinský od Čendy - Pavel Kowalczyk a obec Baška, kteří díky finančnímu přispění místních sponzorů mohli celou akci zorganizovat. „Jsme rádi, že se nám podařilo k nám do Hodoňovic přilákat na tuto akci, která má ukázat lidové zvyky na vesnicích, jak se lidé bavili v minulosti, celé rodiny. A to bylo naším záměrem, který díky krásnému počasí, vyšel,“ s uspokojení konstatoval jeden ze členů Čendaspolku Radim Pobuda.

Více naleznete ve fotogalerii: Masopust v Hodoňovicích (2011)